The costly AVE |
Estos días la prensa nos deleita con la surrealista noticia digna de la revista humorística La Codorniz, de que Renfe ha suspendido la línea del AVE que cubría la ruta Toledo – Albacete, con parada en Cuenca. Muchos con gran pasmo se preguntaran que diablo ha pasado si esta línea fue inaugurada a bombo y platillo por el ínclito José Blanco, Ministro de Fomento y otros preboste del partido socialista español hace solamente seis meses. La respuesta es que no es viable debido a que solo es utilizada por nueve pasajeros. Yo desde aquí propongo la medalla al merito civil para estos valientes ciudadanos. Ni el mejor tándem Berlanga y Azcona hubieran mejorado este esperpento.
¿Ustedes han oído que alguien haya dimitido ante semejante chapuza? Yo no. ¿Alguien pidió responsabilidad? Pues tampoco. España como un nuevo rico se ha embarcado durante estos años en una faraónica modernización de su s líneas férreas. Las comunidades autonómicas cual pequeños reinos de taifas han querido tener este tren sin impórtale el costo que esto conlleva. Y vaya que ha salido caro el juguete. Ciñéndonos a las cifras este fiasco de Toledo - Albacete le ha costado al españolito de a pie la friolera de 3,500 millones de Euros.
Eso sí, el causante de este megalómano despilfarro tiene nombre y apellido. Se trata del jesuítico José Bono. Y no contento con que el AVE, se empeño que Ciudad Real tuviera un Aeropuerto digno de Castilla la Mancha, dicho y hecho se construyo el dichoso Aeropuerto. Más al cabo de unos años, otro estruendoso fracaso, ni aviones ni pasajeros. Solo dos vuelos comerciales al dia uno por la mañana que va y viene de Barcelona. Y otro que hace lo propio desde Paris.
Ahora se habla de la joya de la corona, El AVE Madrid - Valencia, con un coste de 6,500 millones de Euros. Algunos estudios dicen que será deficitaria su construcción, pues para ser rentable se necesitan de 5 a 9 millones de pasajeros al año. Mas los cálculos mas optimistas hablan de 4 millones. No pasa nada, el déficit se cargara al sufrido y borreguil pasajero. Faltaria más con el prestigio que da tener un tren de estas características.
Señores del gobierno hay países más rico que España. Por ejemplo, Noruega y por supuesto nunca se ha planteado tener un AVE aun nadando en petróleo. Claro como nórdicos son pragmáticos y la seriedad en el control del gasto publico es la espina dorsal de su sistema democrático. Lo lógico es que una línea AVE es para distancia del orden de los 500 o 800 kms, y aglomeraciones urbanas de más de un millón de habitantes. Más claro el agua.
Conclusión, cada nuevo tren AVE SIEMENS cuesta nada menos que 28 millones de Euros. Estos nuevos trenes llevan unos motores distribuido en concreto 16 motores de 550 KW cada uno. El gasto eléctrico es brutal. Las ultimas noticias hablan de la cancelación del AVE Madrid - Lisboa. Da la sensación que esto puede ser la nueva burbuja. Si fuera así el panorama seria pavoroso.
Otro gran fiasco de infractuturas seria El Aeropuerto de Castellón donde gobierna el PP, Terra Mítica. Más le dejo con la guinda que adorna la tarta de los despropósitos urbanísticos de mi país. La nueva aberración en marcha, el AVE Vigo – Pontevedra - Santiago Coruña. El Aeropuerto de Huesca, 40 millones el coste de la obra, 6,000 pasajeros al año. Y así podría enumerar decenas de proyectos que están arruinando a España. Si esto no es una Republica Bananera, díganme ustedes que son entonces.
Ghost Airport |
These days the press has delighted us with the surreal news that is deserving of the comedic magazine La Codorniz, that Renfe has suspended the train of AVE that covered the route Toledo – Albacete, with a stop in Cuenca. Many who have been stunned by this news have asked, what the hell is happening here when this route had only been inaugurated with much aplomb by the illustrious Jose Blanco, Minister of Fomento and other provost of the socialist party of Spain just six months ago. The answer is that the route is not viable due to the fact that it is used by only nine passengers. From here, I propose that the medal of civil merit be bestowed upon these valiant citizens. Not even the best duo Berlanga and Azcona could have exceeded this grotesque tale.
Have you Heard that someone has resigned due to this cock-up? I haven’t. Anyone assumed responsibility? No one. Spain as a nouveau riche has embarked upon a pharaonic modernization of its railway lines during these last years. The autonomous communities whose little kingdoms of factions have desired to have this train without giving any thought to the cost that will accompany the project. And what high costs had resulted from installing this toy. Crunching the numbers, the costs of this fiasco of Toledo – Albacete would have cost the Spanish people the chilling sum of 3,500 million Euros.
Yes, there are no words to describe the responsible person for this megalomaniacal waste of funds. He is none other than the Jesuit Jose Bono. And not content with the AVE, he has strived to build an airport in Ciudad Real which is worthy of Castilla la Mancha, said and done, the construction of this airport was carried out. In addition, just after a few years, this is another resounding failure, neither are there planes nor passengers. There are only two commercial flights per day, one in the morning that travels to and from Barcelona. The other is to and from Paris.
Now there is talk surrounding the jewel of the crown, the AVE Madrid – Valencia, with a cost of 6,500 million of Euros. Some studies have stated that the construction would create a deficit, since it would only be feasible if there are 5 to 9 million of passengers per year. In addition the most optimistic estimates come in at 4 million. Not to worry, the deficit will be borne by the long-suffering and sheepish passenger. This is of little consequence as the train of these characteristics will bring along with it lots of prestige.
Dear Sirs of the government, there are countries that are wealthier than Spain. For example, Norway, and it is certain that it would never plan an AVE even though it is swimming in petrol. Of course, the Nordic people are pragmatic and the seriousness in the control of costs forms the main pillar of its democratic system. The most logical is that the AVE line be implemented only for distances from 500 km to 800 km, and with urban densities of more than one million of habitants. This is clearer than water.
The conclusión, each new train AVE SIEMENS would cost no less than 28 million of Euros. These new trains would be fitted with 16 engines of 550 kW for each one. The electrical cost is brutal. The latest news are saying that the AVE Madrid – Lisboa would be cancelled. It gives the sensation that this could be the new bubble. If this were the case, the panorama is truly terrifying.
Another great fiasco of infrastructure would be the Airport of Castellon where the PP is governing, Terra Mitica. In addition I leave you with a peep of the many disproportionate urbanistic projects in my country. The new aberration that is in motion is the AVE Vigo – Pontevedra – Santiago Coruna. The Airport of Huesca, 40 million the cost of the construction, 6,000 passengers per year. And on and on, we can find dozens of projects that are bringing Spain to ruin. If this were not the Banana Republic, then tell me what would qualify as one.
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